2021-06-16 11:47Pressmeddelande

MOHV TAR HJÄLP AV KOSSOR FÖR ATT LUGNA STRESSADE BOSTADSKUNDER

Varva ner med ett gäng mysiga kor ute på grönbete direkt i mobilen.

Slow-TV är en form av långsam, oredigerad underhållning som exploderat i popularitet. Hurtigruten, leveransen av Guldbron i Stockholm och den populära Älgvandringen är bara några exempel. Senast i raden är MOOOHV TV. Ett initiativ av mäklarföretaget MOHV som testar formatet som ett sätt att skänka nervösa bostadskunder och stressade medarbetare en stunds avslappning.

Att köpa eller sälja en bostad är lika mycket en känslomässig som finansiell investering och kan få den mest hårdhudade att känna fjärilar i magen.

– Vi märkte att mäklarkedjorna gärna spelar på den där oron i sin kommunikation. De understryker gärna allvaret för att kunna ikläda sig rollen som trygg hand genom processen, säger Jonas Petersson, VD på MOHV.

Bostadsaffärer handlar om mycket pengar och viktiga beslut på kort tid. Trots att mäklarna finns tillgängliga nästan dygnet runt för att svara på frågor är det nästintill oundvikligt att känna stress, menar MOHV. Så föddes idén på en egen Slow-TV-kanal.

– Vi vill gärna bidra till att göra bostadsaffären lustfylld och enkel. Oavsett varför man flyttar så är det början på ett nytt kapitel som förtjänar bästa möjliga start. Så vi ställde oss frågan vad vi kan göra som får ner pulsen och verkar avstressande samtidigt som det gärna får vara lite kul. Vi landade på att starta en slow-tv kanal med kor, fortsätter Jonas.

Att närkontakt med djur och natur är rena medicinen mot oro och stress är väl dokumenterat. Blodtryck och puls sjunker, vi känner oss lugnare, tryggare och vårt humör förbättras. MOOOHV TV sänder därför direkt, dygnet runt från en kohage i Västra Götaland. Vi får följa en tjur, ett par kvigor och några kalvar, ute på grönbete. Med hjälp av 360° teknik erbjuder MOOOHV TV möjlighet att se dig om från din mobil, padda eller dator och tar du hjälp av VR-glasögon befinner du dig mitt i hagen bland de betande djuren.

– Kor är mysiga och de pratar vårt språk, säger Jonas. Fråga vilken kossa i världen som helst vilken mäklare du skall välja. De kommer svara Moooohv varje gång. Har du väl hört det går det inte att undgå. Det snackas helt enkelt oändligt mycket MOHV i hagar runtom i världen. Vi kan vara världens mest omtalade varumärke.

Men med idisslande kor vänder man sig inte bara till nagelbitande bostadskunder. Älgvandringen visades bland annat i stökiga klassrum med väldigt positivt resultat. Så lite ko-lugn underhållning kanske kan vara på sin plats oavsett om du är mitt uppe i en budgivning eller bara vill varva ner inför semestern.

MOOOHV.TV är ett projekt MOHV driver inom en nystartad division – MOHV LABS – med primära syfte att förnya och förändra mäklarbranschen.