2019-12-06 10:10Pressmeddelande

MOHV hittar sin tvillingsjäl i HEY, IT’S ENRICO PALLAZZO!

null

Att det hänt mycket på MOHV under 2019 kan inte ha undgått någon med koll på mäklarbranschen. Förutom nya namn på VD- och styrelseordförande-posten i Jonas Petersson och Per Johnler, har företaget genomgått en rejäl ansiktslyftning. Det senare har skett i samarbete med göteborgsföretaget Hey, it’s Enrico Pallazzo! Ett samarbete som nu fördjupas.

– Vår uttalade ambition är att utmana de traditionella mäklarkedjorna. Vi kan inte nöja oss med att utmana gamla sanningar i branschen, utan måste helst ställa dem på huvudet, förklarar Jonas Petersson. I det arbetet behövde vi en parhäst med liknande mind set. Som kan hjälpa oss att driva förändringsarbetet förbi den punkt där vi själva börjar känna oss lite obekväma och fega. Någon vi kan rida in i solnedgången med så att säga.

Valet föll på Hey, It’s Enrico Pallazzo! (HIEP) Ett udda företag som jobbar efter devisen ”Premium Weird” och verkar göra allt för att försvåra för utomstående att definiera dem, annat än som hyperkreativa doldisar. I portfolion återfinns underliga produkter, talande hundar, mytomspunna fester, internationellt prisade filmer och musikvideor, politisk aktivism, stand up, gourmetmat, stadsbyggnad, veganskt fiske, kluriga appar, brädspel, kortfilmer och tankeprovocerande konst. På kundlistan allt från obskyra punkprojekt som ”Power Point Karaoke”, ”CP-ölen” och ”Sexy Data” till kunder som Dreamhack, TV4, Ikea, Smithsonian Institute och Obamas kampanj.

– Vår affärsidé är att vara gränsöverskridande, säger Fredrik Ganslandt, hjärnan bakom HIEP. Sedan vi startade för tio år sedan har vi fokuserat på att locka medarbetare som är intressanta och som vågar tänka ”fel”. Det kändes föråldrat att på förhand definiera boxar och sedan lägga tid och pengar på att hitta någon som passar in på beskrivningen. Vi tror att MOHV känner igen sig ganska mycket där.

Tanken att generera gränsöverskridande koncept och idéer genom att korsbefrukta kompetenser från olika discipliner är i sig inget unikt, men på HIEP menar man att de flesta försök som görs utgår från uppgiften, eller en förutfattad idé om resultatet. Inte som en del i ett genuint undersökande arbetssätt.

– Du kan inte gå vilse med flit. Om du designar din verksamhet för att hitta ”rätt” kommer du garanterat aldrig upptäcka nya fantastiska platser, förklarar Ganslandt.

Samarbetet med MOHV är inte heller någon typisk kund/byrårelation. På kort tid har man landat i en stark vi-känsla som enligt Jonas Petersson beror på transparensen och det stora förtroende man har för varandra. Under 2020 är tanken att ta relationen vidare.

– Vi vill att teamet på HIEP blir kreativ och strategisk partner både för oss och våra lokala mäklarkontor, säger Petersson. Det är ett hästjobb att hitta rätt i de olika beslutsvägarna utan att tappa det fria och agila, men otroligt spännande.

Under 2020 kommer MOHV synas och höras ännu mer lovar Jonas. Och att man simmar mot strömmen kommer som alltid vara helt avgörande.

– Vi ser verkligen fram emot den här resan. Den kan bli episk, avslutar Jonas.