2017-01-17 09:50Pressmeddelande

Infographics: Bostadsmarknaden 2016 i sociala medier

null

Mäklarföretaget MOHV har kartlagt 2016 års sociala medie-konversationer om bostadsmarknaden. Ny bostadsminister, amorteringskrav och fortsatta spekulationer om en bostadsbubbla. Men vilka händelser gav egentligen avtryck och skapade diskussioner i sociala medier?

Trots 2016 års mer trendande samtalsämnen som ”amorteringskrav” och ”bostadsbubbla” dominerades samtalen om bostadsmarknaden av frågor kring hur man ska gå tillväga för att få låna pengar till bostadsköp och hur man ska prata med sin bank för att få så bra lånevillkor som möjligt. Dessa diskussioner utgjorde 47% av alla omnämnanden om Bostadsmarknaden. Endast 3% respektive 2% av alla omnämnanden om bostadsmarknaden berörde Amorteringskravet och Bostadsbubbla.

- Det råder en utbredd efterfrågan av kunskap och rådgivning när det kommer till köp av bostad, detta är även något våra mäklare märker av i vardagen. Främst undrar kunderna över var de får de bästa lånevillkoren, vad de bör tänka på inför ett bostadsköp och hur de ska tolka låne- och skatteregler, säger Diana Selguson, Tillväxt- & Utvecklingschef på MOHV.

Forum utgjorde den största kanalen för bostadsmarknadsdiskussioner i sociala medier. Det stora intresset för bostadsmarknaden speglas även i nyhetsmedia som var den nästa största kanalen och stod för 24% av alla omnämnanden. Därefter kom Twitter på 9% och bloggar på 2%.

De digitala påverkarna i samtalen innefattar en rad nyhetsmedier, enskilda journalister, politiker och allmänna tyckare. Störst genomslag hade DN Stockholm med en Twitter-post om ”Statistiskt jämförelsevärde”, ett initiativ som MOHV via Fastighetsmäklarförbundet har varit med och tagit fram för att öka pristransparensen på bostadsmarknaden. Förra årets högsta konversationstopp skedde den 13:e januari i samband med ett uttalande om bostadsmarknaden från Jan Björklund som sa att det som saknas på den svenska bostadsmarknaden är två saker - bostäder och marknad.


Om MOHV

MOHV är ett mäklarföretag som genom vår höga kvalitet och kreativa profil har blivit ett tydligt alternativ till de traditionella mäklarkedjorna. Våra engagerade och kompetenta mäklare vet vad som krävs för en lyckad bostadsaffär – in i minsta detalj.


Kontaktpersoner

EMME NOTTORP
Affärsområdeschef Etablering & Projekt
EMME NOTTORP